Pytania i odpowiedzi

1. Dlaczego warto mieć w domu lampę antydepresyjną?

Światło słoneczne lub sztuczne, zbliżone do słonecznego, jest najsilniejszym zewnętrznym regulatorem wewnętrznych rytmów biologicznych człowieka, takich jak czuwanie - sen, dobowe wahania temperatury ciała, rytm dobowy wydzielania niektórych hormonów.
W okresie jesienno-zimowym niedobory światła słonecznego są dotkliwe dla wielu ludzi.  Dni są bardzo krótkie, a występujące zachmurzenie powoduje, że często tygodniami nie widzimy słońca. Większość czasu spędzamy też w tym okresie w zamkniętych pomieszczeniach.
Niedobory światła słonecznego mogą przełożyć się na występowanie depresji sezonowej, problemów ze snem, permanentnego braku energii, nadmiernego apetytu i innych dolegliwości. Stosowanie lamp antydepresyjnych, regulując m.in. mechanizm wydzielania melatoniny (hormon snu), synchronizuje wewnętrzne rytmy biologiczne i umożliwia istotne złagodzenie tych dolegliwości. 

Zalety fototerapii / światłoterapii jasnym światłem:
• zapobiega depresji sezonowej, zimowej i pomaga w leczeniu jej objawów
• pomaga w usuwaniu złego samopoczucia, apatii, uczucia smutku i lęku
• pomaga w walce z bezsennością
• pomaga w walce z okresową bulimią
• łagodzi objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego (Premenstrual syndrome, PMS)
• jest tańsza od farmakoterapii
• jest bezpieczna i nie powoduje skutków ubocznych


2. Dlaczego warto wybrać lampy antydepresyjne INNOLUX?

Lampy do światłoterapii z rodziny Innolux są zaprojektowane, testowane i produkowane w Finlandii, gdzie z uwagi na położenie geograficzne, sezonowe zmiany i różnice w ilości światła dziennego są oczywiste i szczególnie intensywne. Finlandia jest jednym z wiodących krajów świata w dziedzinie badań nad leczniczymi własnościami jasnego światła we wspomaganiu leczenia depresji sezonowej. Badania te były podstawą opracowania i rozwoju lamp do światłoterapii z rodziny Innolux. 

Lampy te są skuteczne, bezpieczne i wygodne w stosowaniu, a także dzięki cieszącemu się wielkim uznaniem w świecie fińskiemu stylowi wzornictwa, mogą być istotnym, eleganckim i efektownym elementem wyposażenia każdego domu lub gabinetu.

Lampy INNOLUX spełniają wszystkie wymagania dla terapii o najwyższej jakości: natężenie światła jest odpowiednio wysokie, jest ono równomiernie rozprowadzane, jego migotanie niezauważalne, a nieprzezroczysty klosz nie przepuszcza promieni UV. 

Lampy INNOLUX są certyfikowanym wyrobem medycznym klasy II(a). 

3. Jak używać lampy?

Korzystanie z lampy antydepresyjnej jest łatwe i dla większości osób przyjemne. Należy spędzać przy lampie miminalnie 30 minut dziennie znajdując się w zasięgu dystansu terapeutycznego, tj. odległości w której światło emitowane przez lampę ma właściwości zdrowotne, a więc minimalnie 2500 lx a optymlanie 10 000 lx. Dystans terapeutyczny podany jest w opisie każdej lampy. 
Przy lampie można czytać, pisać, oglądać telewizję, korzystać z komputera czy też jeść wspólny rodzinny obiad. NIe ma potrzeby ciągłego patrzenia w źródło światła - wystarczy, że światło dociera do naszych oczu. 


4. Kiedy zacząć stosować lampę?

Światłoterapię jasnym światłem zaleca się rozpocząć zanim pojawią się symptomy depresji sezonowej, najlepiej wkrótce po tym jak wieczory zaczną się wydłużać. Sesje światłoterapii (fototerapii) jasnym światłem przeprowadza się zwykle kilka (3-5) razy w tygodniu, w całym okresie jesienno-zimowym. Jeżeli symptomy się nie osłabią lub pojawią się ponownie, można spróbować zastosować codzienną sesję przez 1-2 tygodnie. Można też rozpocząć terapię od codziennych sesji lub powtarzać je, w miarę wystąpienia takiej potrzeby.


5. Kiedy i ile czasu używać lampy?

Jedna sesja światłoterapii (fototerapii) jasnym światłem trwa od 0,5 do 1-2 godzin. Sesja dłuższa niż dwie godziny nie wzmaga już efektu terapeutycznego lecz nie przynosi także szkodliwego wpływu. Wskazane jest aby stosować sesje pomiędzy godziną 6.00 a 18.00, lecz bardziej efektywna jest światłoterapia (fototerapi) w godzinach porannych. Najlepszy skutek światłoterapia (fototerapia) jasnym światłem odnosi gdy jest stosowana dwa razy w ciągu dnia - rano oraz wczesnym wieczorem, na kilka godzin przed snem. Sesja wieczorna może utrudnić zasypianie. Przy skłonnościach do wieczornej senności (częste szczególnie u ludzi starszych), można przeprowadzić sesję wczesnym wieczorem, aby przedłużyć czas pojawienia się senności. Można także podzielić sesję na kilka krótszych cykli podczas tego samego dnia.
Trzeba dodać, że optymalne warunki naświetlenia są uzależnione także od indywidualnej konstytucji pacjenta. Gdy terapia nie odnosi pożądanego skutku, należy zmienić któryś z czynników - czy to porę lub czas naświetlania, czy kąt padania światła. Zdarzają się również osoby, którym światłoterapia (fototerapia) jasnym światłem nie przynosi żadnej ulgi.